onsdag 10 juni 2009

Sommarkursen hejhej sommarkursen...

Vad har hänt?
Vi har fått ledtrådar, en plats, en uppgift för platsen och förhållningsregler för denna sommarkurs som kallas Spelets Regler.

Ledtrådar: Den informella staden (Caracas, dok.film), Topos, den 5:e dimensionen (Vygotskij), Pivå/Pivot, hermeneutik (Hans-Georg Gadamer), horisontsammansmältning, det sociala spelets regler och sist men kanske inte minst; infinit insikt genom finit spelupplevelse (med reservationer för minnesluckor).


regelverk och karta


Dag 1 (utgångspungt - utsiktsplats - topos)


Min uppgift för modellbygge (man kan fatta varför arkitekter har en förkärlek för minimalism och rena ytor)

Nu är det dag två med Spelets Regler! Här vilar man inte på lagrar från svunna dar. Vi står på huvet i kartongbitar, wellpapp, foamboard, plastbitar, frigolit och andra skumma plaster! Vaffö gör vi på detta viset? Vi vet inte! Förvirring råder och därmed är vi precis på rätt plats.

dag 2 - kaos...eller?

F.o.m i dag får vi också ett "dagens kort" att förhålla oss till under modellbygget. På mitt stod; "Jobba så intensivt med bygget att du inte är kontaktbar". Det var svårt. Att gå upp i bygget var skönt - jag gillar att bygga - men att inte interagera med mina kurskamrater var knepigt. Det kändes helt sjukt att inte svara eller låtsas inte höra när någon pratade till mig. Särskilt när vi fram till lunch idag diskuterat och funderat över våra strategier tillsammans. Men kanske finns det någon som störs? Det har jag inte tänkt på. Det är som att man söker sig till andra för att man inte vet vart man skall, vart vi är på väg.


En försiktig början...som ett gäng bruna tänder i horisonten. Nu skall altså jag göra modell av byggen från ett ovanifrån perspektiv medan de som byggt husen har ett underifrån perspektiv!

Hej alla ni fina klasskamrater, va kul det skall bli!
PS/Torsdag; kommer så fort jag kan! Ska bara höra de små fina rösterna sjunga in sommaren först! /DS

Inga kommentarer: