måndag 15 juni 2009

4

I dag kände jag lukten av onsdagens stundande D-dag!
Med en något butter min stod jag och svettades i min hörna med limpistol och mattkniv i högsta hugg. Kartongen splittades, snittades och kapades för att hitta sin plats i den intrikata byggsats som bildar min kåkstad. Men min flid övergicks av grannlandet nr 6 där drottning L klämde sin sista limsträng närmare 17:30 i dag. Hon är klar! Jag gratulerar och ser fram emot att fira med kladdkakemuffins i morgon. Grannlandet norröver, nr 8, ser ut att närma sig fullbordan även det. Ni är alla duktiga och jag tror att vi kommer att klara deadline tillsammans.

Dagens kort: Inför ny regel till Spelets Regler. Jag tyckte kortet krävde inblandning av alla kursdeltagare och tog mig friheten att avslöja innehållet. Jag bad om hjälp att bestämma regel genom att vi diskuterade vad vi kunde behöva. Vi bestämde att man skulle ha möjlighet att byta kort med annan deltagare, om den andre gick med på det. Två par bytte.

Återigen kände jag mig stressad av mitt kort, särskilt så här i slutspurten. Det gäller att snabbt bestämma vad/hur man skall göra, så att man kan komma vidare med sitt jobb. Än mer press kände jag när L (nr6) tyckte att vi borde lyfta våra blickar och och se hur vi skulle kunna skapa en helhet av våra byggen. L fick ge sig när jag snabbt klampade in och blåste av hennes förslag. Att bygga broar, visst, men jag menar att det naturligt blir en helhet, eftersom vi ju ligger där sida vid sida. Övergångar bildas därför av sig själv framhöll jag. (För att inte snacka om den tid vi/jag sparar!) Drottning L är diblomatisk och retirerar.

Funderingar/koppling: När inför man nya regler? När de gamla inte räcker. När de gamla inte håller längre. När de gamla inte passar längre. Det är en känslig affär, att införa ny regel. Den kan lätt påverka allt det som redan finns, är etablerat. Vill man det? Kan man överblicka konsekvensen? Det är lite som att införa en ny djurart från främmande land. Länge efteråt inser man skadan, men då är det för sent. Men en bra ny regel kan förståss göra underverk, rädda både människor och världar.

Tittade lite på The Game nu i kväll. Har sett den förut och tycker att den tar upp något viktigt fast på ett för mig väldigt amerikanskt sätt. Den påminner om den engelska gamla julsagan av Dickens; Scrooge. Om allt det fina i livet man kan gå miste om, när man bara itresserar sig för pengar. Som kärlek och familj. I The Game får en riking tvätta sin hals, som det heter. En praktical joke tagen till en högre nivå. När det gäller livsfilosofi gillar jag "Meaning of Life° (1983) med Monty Python, som just handlar om meningen med livet. Nedan ett av många favoritklipp. Efter denna episod kommer gänget alltså till himlen, och där pågår en evig julkabaret - Cristmas in Heaven - som också är en skön bild för människors förvirrade sökande.

Inga kommentarer: