tisdag 16 juni 2009

5

18:49 Hemma för att äta middag nu. Sedan tillbaka till skolan för att göra det sista.
Kommer att skriva bloggen senare i kväll. Försöker få en överblick...

Mitt Topos just nu!

Idag har jag försökt avsluta mitt byggarbete – precis som igår – utan att bli klar. Efter middag och lite slappning går jag tillbaka. Motvilligt men bestämt. Det känns som om en färdig plats skulle kunna vara nyckeln till att förstå denna kurs. Jag ser fram emot imorgon.

Klockan är 02 när jag drar ur kontakten på min limpistol. Men jag har inte varit ensam på skolan. Marie kom också. Hon ville göra färdigt precis som jag.
Nu är jag trött, skall försöka ta mig samman.





Dagens kort: Var snäll och hjälpsam mot #6 på fm, klaga och sabba för #6 på em. Inte helt enkelt att uppfylla em. uppgiften. Särskilt inte när den goda innehavaren av landet 6 kommer med fantastiska kakor och hjälper mig måla och bygga på min plats, eftersom hon redan är klar med sitt. Jag försöker gnälla lite iaf, men jag tror L var helt säker på att jag ironiserade och försökte vara käck som vanligt.

Jag är klar med min modell, fattas bara en sak. Skall försöka få på det i morgon, om jag kommer upp i tid. Känner mig osäker på vad jag varit med om. Får lust att bara släppa tankar nu. Funderar ändå på kursens första dag och Kattis intressanta intro. När jag slår upp ordet topologi, inser jag att jag faktiskt hört ordet förut. Jag har inte riktigt förstått ordet och det kan tydligen ha lite olika meningar, och ett av dem handlar om mattematik.

Jag såg en fascinerande – och ganska svårbegriplig – dokumentär för en kort tid sedan. Den handlade om en rysk mattematiker – Perelman – som hade löst ett väldigt svårt – ett av de svåraste – matteproblem. Tror de sa att det tog två till tre år för mattematikerna att ens kunna kontrollera om Perelmans uträkning stämde. Det handlade iaf om topoligisk mattematik. Det var så invecklat att de försökte inte ens förklara. Det jag fortfarande tänker på, är att Perelman för något år sedan gick under jorden. Han vill inte träffa någon längre. Varför inte? Har han räknat för långt? Finns det en bortre gräns?

Ett topologiskt problem

Perelman Perelman här är din sång
Din topologiska mössa var nog för trång
Talen var evighetslånga
Siffrorna oändligt många
Du räknade ut dig själv till slut
Och nu vill du inte mer komma ut

http://sv.wikipedia.org/wiki/Toposteori

1 kommentar:

Beskrivelse av en känsla sa...

L! Din slum och mitt "fina" kvarter, vilken kombo. Varit trevligt att ha dig som granne under spelets gång. Jag lär mig mängder utav dig. Du har alltid vettiga saker att komma med. Hoppas det gick bra att röja undan efter mig igår; stort tack (återigen). Förresten, intressant med det du nämnde under din redovisning igår beträffande din syn på livet, att det är ett spel. Jag håller med dig där, har reflekterat mycket över det sedan dess. Spännande!