söndag 28 juni 2009

Första bloggen på sommarkursens andra halva





Det var synd att jag inte hann träffa er, mina fina kurskamrater på torsdagens handledning. Hade behövt lite inspiration och tankar från er. Tack för en inspirativ redovisning alla! Hoppas ni fick en fin midsommar. Efter detta drabbades jag av någon form av hjärnsläpp, kanske uppdatering av ny programvara? Mitt kort blev: Gå upp i ditt arbete så att du inte är kontaktbar! Det tog kanske hårdare än vad jag räknat med. Läser boken av Cars och tänker. Jag tycker det var så bra när vi diskuterade detta med kortens uppgift i vår sommarkurs, att de kan vara ett sätt att bryta mönster och skapa nya, på ett mer medvetet plan. I samtal med handledare S kommer jag underfund med att jag måste göra en mindmap över spelet. För Cars beskriver något som jag själv har svårt att sätta ord på. Och jag vill konkretisera mera. Varför inte in karta, en mindmap? Det handlar om bilden av motivation. Grundbulten för vår framdrift. Varför skall vi lägga tid på konstnärlig verksamhet? Vem tjänar på det? Vad är meningen? Jag hör frågan eka i väggarna på gymnasieskolan. Inte bara där förståss. Jag tror Cars tankar är användbara. Koplingen till spel är så självklar idag i en värld nästan besegrad av den virtuella. Är den finit eller infinit? Vad vinner man i Second Life? Är det bara skönt att få en ny hud? Eller är det att slippa det dagliga finita racet?

Ni fattar! Jag tänker...svävar...krockar...hittar ny väg?

Uppgifter jag gör: kollar olika digitala mindmaps, läser kurslitteraturen, läser Tärningspelaren, läser era bloggar. Gör mindmap.

Och sist men inte minst: badar i havet! Jag är i Helsingborg nu, om någon tillfälligtvis skulle komma förbi! Här finns en strand med fina stenar!

Inga kommentarer: