söndag 18 oktober 2009

4. Descending

Metropolis 1927

Jag försöker materialisera mig. Fånga bilden. Det är svårt. Handling. Den biten är alltid svårast. Tanke - ord - handling. Att lita på materien.

Kunskapskanalen glittrar i den annars så grå pölsa som svt serverar. Jag vill slå ett slag för dokumentären: Tatuerad för strid (hos tatueraren släpper de amerikanska soldaterna fram alla känslor), nu på måndag 23:00! Om man aldrig insett att bilden helar, har man beviset här. Tatueringarna är inte vackra eller trendiga, de är livsnödvändiga. Hade varit så bra underlag för diskussioner i klassrummet, om bildens betydelse.

(http://svt.se/2.118431/tatuerad_for_strid?lid=puff_1730097&lpos=lasMer)

Kunskapskanalen visade också i helgen Eric M Nilssons film: Vad som helst - till synes (-77). Han beskriver det ogripbara i förordet till sin film, att luften runt oss bär på en egen verklighet. Den kan man fånga. Det vanliga är att vi konstruerar, har s.a.s frågeställningen klar, medan verkligheten har mer att ge. Flummigt, men bra! Som hans film bevisar. (jmfr sokratiskt samtal.) Nu har den redan gått, men man kan beställa en samlingsbox med några av Nilssons filmer på svts webbshop. (http://butiken.svt.se/system/search/product.asp?id=793) Nä, jag får inte provisjon.

1 kommentar:

Karin sa...

Den ska jag se! Det låter skitspännande :D