lördag 3 oktober 2009

2. Tankar under gång







What is this place? En liten undergång, en plats med dålig karma? När jag ber någon av mina familjemedlemmar att ta vägen igenom tunneln med mig, är det inte särskilt populärt. Det är obehaglig, även om det bara är en liten gång på kanske tio meter. Som jag skrev i tidigare inlägg, är ett av få möten här med en man inrullad i en matta för ett antal år sedan. När jag studerar tunneln noggrant kan jag hitta spår som tyder på att detta är ett nattläger för en och annan vilsen stackare.

Jag tycker tanken om den bortglömda - eller överblivna - platsen är spännande. Även om jag måste övervinna vissa äckelkänslor som kommer av dessa platsers brist på just omtanke. Ner i detta hål sjunker en blandning av skräp, avgaser, kiss. Platserna finns inte i stadens direkta medvetande. Liksom förträngda fickor. Perfekta platser för ljusskygga verksamheter. På gott och ont.

Men nu, med detta gestaltningsprojekt, blir jag utmanad att verkligen SE dessa platser! Och jag kan välja. Jag väljer gott. Jag väljer att se det som en plats som inte är benämd. Ett främmande som ger överraskande möjligheter. Kan jag ladda platsen med nytt? Skulle jag våga sova här? Jag ryser när jag tänker mig själv i en sovsäck i mörkret intill den skrovliga stenväggen. Kanske inuti en matta inte är så dumt. Den är hårdare...

I mitt huvud snurrar nu kända platser i nya/oväntade skepnader:

Tokyo, Tetsuya gjorde intryck...


Stadskärnan Shibuya Center Town.


Samma plats omvandlad av fotokonstnären Hisaharu Motodo (HYPERLINK "http://www.pinktentacle.com/2007/05/neo-ruins-lithographs-of-post-apocalyptic-tokyo/" )

Världens längsta konstutställning: Stockholm tunnelbana!

Stockholms tunnelbana har 91 stationer med konst i någon form och räknas därför som en av världens längsta konstutställningar. Varje år visar de dessutom tillfälliga utställningar och verk av unga konstnärer i början av sin karriär. Minst en gång i veckan anordnas guidade konstturer för en kostnad av giltig färdbiljett
http://sl.se/templates/Page.aspx?id=1666

Safari 7, an eco-urban classroom.
"Safari 7 is a self-guided tour of urban animal life along New York City’s No. 7 subway." (från hemsidan)

http://images.google.se/imgres?imgurl=http://farm1.static.flickr.com/212/492772525_d8803eb637_o.jpg&imgrefurl=http://bldgblog.blogspot.com/2007/05/tokyo-revelation.html&usg=__9Z6TIrPogUESWzqGJkdmOTXwLDU=&h=394&w=468&sz=84&hl=sv&start=48&tbnid=m6V40jfgH_HKZM:&tbnh=108&tbnw=128&prev=/images%3Fq%3DTokyo%26gbv%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN%26start%3D40

2 kommentarer:

Fredrik Jonsson sa...

VIlket intressant ställe du har funnit. Jag gillar tanken du har med äckelkänslorna. De är ju en del av platsen. Troligtvis har de tillkommit just på grund av att det just är en ickeplats. Har du en tanke på hur och om du vill få bort äckelkänslan i platsen? Jag arbetar själv med en kvadrat som istort sett kan anses som papperskorg tycker det är intressant hur människor kan tolka ett hörn som skräpkorg.

L sa...

Tänk om du hade sovit inrullad i en matta där, det hade varit spännande att höra dina intryck efter den natten! Fast det verkar för läskigt och kanske för farligt. Du kankske borde sätta upp en filmkamera och se vad som händer där nattetid och sedan jobba efter det?