söndag 26 april 2009

Steg 1: Förvirring!


Ber om ursäkt att mitt blogginlägg kommer så sent igen. Mycket som svirrar nu! (Föresten, grattis igen H! Hoppas du haft en fin födelsedag!) Tänkte på den där översikten av den "Generella kunskapsprocessen" som K. presenterade i torsdags. Skönt att förvirring har en första plats där, det betyder att jag ligger bra till i den processen!
Vilken bra idé med de här seminariegrupperna! Vår handledare var väldigt inspirativ och uppmärksam på våra idéer. Tycker jag! Spännande att följa allas processer! Läget rent personligt är fortfarande förvirrat dock. Jag skall teckna, det vet jag. Har börjat...


http://sv.wikipedia.org/wiki/Pierre_Brassau

Så jädrans konstigt detta med frågan om konst. Måndagsfilmen med lilla Marla gjorde starkt intryck på mig. Och jag vet inte om jag tycker att hon skiljer sig så mycket från andra barn, mer än att hon hade föräldrar som såg till att hon fick alla möjligheter att måla och uttrycka sig. Fredriks dotter har exempelvis gjort fantastisk konst precis som Marla (se nummer 010). I filmen kokade allt ner till frågan om vad som är äkta, vad som är sanning. De s.k. stadieteorierna om barnteknandets utvecklingstrappa från kludd till mer eller mindre naturalism, handlar ju om idén att kludd är primitivt och naturalismen civiliserad (förenklat). Åkej! Nu målar Marla abstrakt och glatt med alla sina färger, och det är jättefint! Gallerier och konstsamlare ser ett geni, medan hennes föräldrar skrattar lite generat. "Det är ju bara vår lilla Marla". säger de. Men Marla blir känd och hennes konst säljs för mycket dollar.

Men så säger någon att det nog är pappan som haft ett finger med i färgen s a s. Att den oskyldiga abstrakta konsten kanske inte är så oskyldig trots allt. Och då är tavlorna inte värda något längre...
Om det nu hade varit en apa som målat tavlorna istället, hade det bevisligen blivit lika stor skandal (känd skandalhistoria om den målande apan här i västsverige för ett antal år sedan. Se länk ovan under bild). Miraklet med Marla handlade om barnets oskyldiga hand. En pappa är inte oskyldig och tydligen inte heller en apa. Men vad betyder oskyldig? Vad är det för oskuld som är värd guld?

Tillbaka till stadieteorierna, om nu naturalism/avbildning är lika med utveckling/färdighet, varför är den mindre värd i konstsammanhang (stort sett)?

Nu lite reklam! Åk till Borås Nya Konstmuseum och se den nya svenska konsten. 10 konstnärer ställer ut fram till den 17 maj. Kolla hemsidan http://www.boras.se/kultur/boraskonstmuseum.4.633e5e10039748abd7fff61648.html, för film med medverkande konstnärer.
Flera från klassen var där i onsdags (tack Å. för att du kunde köra!) och spanade in stor (även till förmat) konst.

Linn Fernström från Borås Nya Konsthall; Samtidigt - svenskt måleri på 2000 - talet. (mobilkamerabild)

Blogg nr 2

2 kommentarer:

enannie sa...

Förvirrade är vi nog allihop. Själv känner jag mig mer och mer förvirrad för var dag, mer nu än vid förra handledningen till och med. Var ska detta sluta?
Ska bli spännande i morgon hur som helst, att höra allas planer och tankar och förvirringar. Härlig grupp!

MOXY sa...

ja förvirring!!! Såg hur du vill krypa ur dig själv idag...Känslan av att inte gjöra det lusten vill utan något annat helt nytt....Som du sa precis som min ......Lycka till ser frami mot nästa möta..