onsdag 17 september 2008

Vad vill du ändra på?





Uppgift: Förändra något i det offentliga rummet.
Plats: Heden, Göteborg
Fråga: Hur långt är jag villig att gå? Hur långt sträcker sig det publika rummet?
















Bajsprojektet.
När det stod klart att vi i grupp 3 fått Heden som arbetsplats visste jag ganska snabbt vad jag ville göra.
Jag har verkligen supernoja för att trampa i bajs, vilket gör att jag inte gärna tumlar ut på stadens gräsmattor eller tanklöst strövar fram längs gator och torg utan att ängsligt undersöka asfalten framför mig. För dessvärre är det så att det offentliga rummet i Göteborg - rekreationsrummet närmare bestämt - är belamrat med skit. Då oftast hundskit.

Jag kan verkligen bli skitförbannad rent ut sagt, på folk som inte plockar upp bajs efter sina hundar. Varför menar en del hundägare att gatan och eventuellt planterade gräsplättar är hundens självklara toalett? Skall vi kasta barnens bajsblöjor där också? Varför gå på en toalett, när vi kan göra ifrån oss i det fria? Det var väl någon gång under medeltiden när vi började klumpa ihop oss runt handelsplatser och därmed bildade små byar som avloppen rann i gatan. Sedan dess har vi jobbat på den sanitära oangelägenheten och kommit en bit på väg mot mera hygieniska lösningar (även om det fortfarande inte är riktigt bra).

Så vad gör jag åt detta? Hur kan jag förändra? Går det att förändra?
Jag genomgick olika idéstadier på min väg fram till det slutliga projektets genomförande.

Arga stadiet:
Hunddjävlar som bajsar på trottoaren/ gräset och hundägare ännu värre!
Jag gör en stor hundmaskin som släpper stora bajskluttar efter sig medan jag släpar den framåt gatan.
Jag kastar bajsiga barnblöjor på gatan!
Jag bajsar själv på gatan.

Eftertänksamma stadiet:
Jag klär ut mig till bajspolis och bötlägger hundägare som inte tar upp bajset!
Jag gör små minitoaletter som jag ställer ut på strategiska platser.
Jag gör hundbajsblöjor som jag delar ut eller säljer.

Försonande stadiet:
Jag sprejar bajset med guldfärg för att visa att de finns och att de betyder något.
Jag klär ut mig till en ängel som sprejar bajset med guld och skickar det till himlen.
Jag gör en fontän där en hund i naturlig storlek ligger på rygg och kissar en vattenstråle och bajsar chokladbollar.

Utforskande/ klargörande stadiet:
Jag inrättar mig efter den tid och de resurser jag har till förfogande.
Jag vill påvisa/bearbeta något i det offentliga rummet jag tycker är problematiskt och kommer fram till att jag skall markera de platser där bajs ligger synligt. Jag vill ge bajset ett ansikte.

Med inspiration från botaniska trädgårdars namnskyltar tar jag fram färgkort och faktainformation på olika hundraser.
Hundporträtten (helst frontal bröstbild) och faktarutan placeras under en rubrik i fet stil: Det här är mitt bajs!
Det hela limmas på små skyltar (som tillverkas på skolans träverkstad), i allt tio stycken.
Skyltarna placeras ut vid diverse bajshögar på Heden.

Jag känner mig nöjd med projektet och kunde konstatera att en hel del hundägare och andra stannade för att läsa.
Det var dock svårt att dokumentera dessa ögonblick i bild när hundägarna stannade till eftersom de tittade sig misstänksamt runt omkring och då särskilt på mig. Fastän jag stod en bit ifrån och försökte se anonym ut. Fick faktiskt en känsla av att de kände sig lite skyldiga.

5 kommentarer:

MATRIOVSKAYA sa...

Translate from Spanish:

Yo sé que este blog no es tuyo. Algún iluso se tomó la molestia de elaborarlo. Bueno, está en su derecho. Como lo estoy yo, que te doblaría la apuesta de quien te ofrece 4.000 dólares. Es más: Te ofrezco 10.000. Soy una alemana joven y ardiente. Me gustan las monedas por ambas caras. ¿Sabes qué quiere decir eso? Bueno, me encantan los tríos, los cuartetos, los quintetos, los oncenos... ¡Todo...! Todito lo que venga en la cama y donde toque! Llámame al 2453646. ¡Eso sí, es a la carta y a mi favor! Me encantaría que nos chupáramos las tetas e hiciéramos el 69 y todos los números habidos y por haber. Bueno, espero que se te ponga ese clítoris bien duro, bien arrecho, para que nos mojemos hasta inundarnos de leche rica y para que nos metamos las lenguas y los pezones por "el chiquito", es decir, por el roto, hueco o agujero de atrás, y para que nos revolquemos en barro caliente, ¡en fin! ¿No te gustaría hacer arepas conmigo? Es decir, ¿que nos comamos a la una a la otra. donde todo vale? ¡Todo, todito, hasta que chorriemos miel y nos orinemos una en el coño de la otra y tantas maravillas más! Además, se ve que tienes un coño impresionante, lleno de vellos bien negros... ¡Ufff! Visita mi blog.

enannie sa...

Jag bara ÄLSKAR ditt projekt! Jag höll på att döden dö inombords där på min stol i aulan idag när du stod och redovisade. Av skratt som ville ut i ungefär 1000 decibel. Så otroligt klockrent allting, från idé till utförande! Cred cred cred till dig! :)

Lina Carlsson sa...

kan bara instämma med annies kommentar, helt underbart fantastiskt projekt!! har inte skrattat så gott och hjärtligt på evigheters evighet. ditt projekt får en genast att vilja fortsätta göra liknande saker.. keep up the good work! du är min idol nu :)
ps. jag plockar ALLTID upp efter min hund, hur äckligt det än må vara. ds.
/lina

MOXY sa...

vad kul ditt projekt var , bajs, ett allmänt problem i våra parker. skönt att få skartta lite.

idahay sa...

Hej mamma! Jätteroligt att läsa, skrattade mycket här.. Glad att du inte fastnade i det försonade stadiet - tycker inte riktigt hundbajs är värt guldfärg... Kram kram!