måndag 29 september 2008

Sräpkonst!

Fredag 26 sept. Workshop/ Katti Lund och Nike Nilsson

En Värld av möjligheter!



Denna vecka har jag lärt mig: (väldigt mycket, men jag håller mig kort. Kan kännas styltigt men ha överseende.)
Skräpkonst är ingen simpel konst. Det krävs mod och sinnesnärvaro att lita på råmaterialets skenbara enkelhet.
Råmaterialet kan tala till mig om jag tar det lugnt.
Eltejp är ett görbra konstmaterial och naturligtvis ett utmärkt redskap i rätt prisklass för en bild och formlärare. På odiskuterat första plats på billighetsprispallen ligger förståss skräpet som råmaterial.

Jag har erfarit:
Alla mina kamraters konstverk hade ett budskap i flera nivåer. Särskilt de som syntes vara de enklaste.
Och jag fick många nya innfall idéer under mina kamraters tolkningar. Det gav mervärde.
Det är lärorikt och utmanande att arbeta med råmaterial som redan kommer ur en kontext och ett tidigare sammanhang. Det tvingar mig att fokusera ännu mer på formen. Man kan åstadkomma underverk med skräp.
Hurdå? Jo jag tänker på att varje människas blick kommer ur den egna privata sfären och refferensvärlden. Det ger unika tolkningar som åter blir en del av helheten. Det privata är det allmängiltiga. Skräpet som konstmaterial ger möjligheter i flera nivåer. Den för med sig en berättelse. Inte bara om användaren men också i betydelse av att vara utvalt som råmaterial. Det påminner om att drömma! Jag återanvänder material från det förflutna, och när jag gör det ökar tingets betydelse. Jag kan sas. upptäcka nya sidor av materialet och mig själv. Ett verk från det undermedvetna; ett underverk;-D

Inga kommentarer: