fredag 6 november 2009

7. Grande finale: Det offentliga rummet som klassrum

Tack alla för allt. Rena rama filmfestivalen. Så kul!


Nu ett försök till att se tråden i mitt lärande.

Nedan följer saker jag lärt under gestaltningsuppgiften!
(Se även tidigare blogg)

• Att de platser jag oftast undviker för att de är övergivna och skumma egentligen är rum för möjlig kunskap. Att stadens arkitektoniska evolutionshistoria kan studeras i dessa ”inbetween – spaces”. Att dessa platser rymmer möjligheter för nytänkande, andlighet och konstnärliga upplevelser. Användbara verktyg för främjandet av demokratiskt medvetna medborgare. Därför också användbart för mig som lärare.
• Att Sjömanshustrun egentligen heter ”Kvinna vid havet”, är Sveriges största monumentala konstverk av Ivar Johnsson och uppsatt samtidigt med öppnandet av Sjöfartsmuseet 1933 för att hedra de svenska sjömän som dödades under första världskriget. Att den ursprungliga idén om att hon i knästående skulle sträcka sina armar bedjande upp mot himlen fick överges p.g.a. konstruktionsmässiga orsaker.
• Att Sjöfartsmuseet planeras att moderniseras.
• Att det finns en ny svensk uppfinning som heter Power Aware Cord som visar hur mycket ström man använder genom motsvarande varierad ljusstyrka från sladden. (http://www.visualvoltage.se/exhibition/)
• Att Annika Berger som bor och verkar i Göteborg skapar eco-urbana kläder under märket Skyward. Att hennes överdimensionerade unisexdesign symptomatiskt nog har svårt att bäras upp av magra modeller på catwalken. Intressant nog också ett problem jag tyckte den japanske designern Yamamotos kollektion led av (film 090928).
• Att det finns en bakomliggande orsak till mitt ständiga misslyckande i förhållande till tidsplan. Orsaker som antagligen springer ur min barndom och som har med plikt och lust att göra. Företeelser som för mig står i stark polaritet. I samtal med terapeut har jag blivit uppmärksam på detta och att jag kan studera mitt sätt att agera för att förstå mitt beteende på ett djupare plan. (från samtal 091030)
• Att Stockholms tunnelbanas konst är världens ”längsta konstutställning”.
• Att Tokyo inte har självklara publika platser (enligt föreläsning 090925 med professor Tetsuya).
• Att gentrifiering handlar om att vissa stadsdelar där hyror är låga tillåter kulturliv och handel att blomstra vilket i sin tur lockar till sig ekonomiskt starka lägenhetsköpare som därmed höjer områdets hyror. Effekt; den eftertraktade småskaliga kulturverksamheten har inte råd att vara kvar och gentrifiering har därmed ägt rum.
• Att forskare (kulturvetenskap) Joakim Forsemalm (föreläsning 090924) menar att porraffärer motverkar gentrifiering. (Jag undrar dock om ändamål helgar vilka skitmedel som helst?!)
• Att i Tokyo är konsumtionen i det närmaste upphöjt till en andlig upplevelse och att man inte har slöjd på skolschemat.
• Att Göteborg enligt forskaren Ove Sernhede håller på att spricka sönder i områden motsvarande innevånarnas ekonomiska köpkraft. Att skillnaden på låg och höginkomsttagare är större nu än den var på 30 – talet. (Föreläsning 091006)
• Att mina klasskamrater är modiga och konstnärliga.
• Att det är viktigt att ge kritik under ordnade former.
• Att filmen Fight Club handlar om att våga möta rädslor och smärta.
• Att även om jag mentalt förstår mina problem med tidssynkronisering, betyder det inte att jag ännu har lyckats omsätta detta i praktiken.
• Att tid inte är något man har utan tar (klasskamrat F).
• Att Miru Kim är en kvinna i New York som skapar fotokonst av sin känsla av främlingskap. Att hon skapar sina bilder genom att med självutlösare avbilda sig naken i stadens övergivna byggnader och tunnlar. Att det är viktigt för rumsupplevelsen/världsuppfattningen, hur man tar sig fram i rummet. Om man är stor eller liten, kryper eller dansar, är naken eller tjockhudad.

Inga kommentarer: